Claire Paulin: Blanche Monet és a tavirózsák ragyogása
Kiadás éve: 2025
Stílus: Történelmi, Életrajzi
Értékelés: 5/5
Előzmények:
Cselekmény:
A történet 1876-ban kezdődik a jómódú Hoschedé család otthonában. Ernest, a családfő műgyűjtő és számos csodálatos alkotás található a birtokában, ami kislányát, Blanche-ot is megbabonázza. Vendégként érkezik hozzájuk Claude Monet, a karrierje elején álló festő, aki jóval tovább marad a család része, semmint az kényelmes lenne nekik...
Az egykor a társadalmi ranglétrán magasan álló Hoschedé család szinte egyik napról a másikra lecsúszik és a Monet családdal kénytelen együtt élni. A regény bepillantást enged a két família hétköznapi gondjaiba és intim pillanataiba is, mint például a Monet első feleségének halálos ágyánál készült portré születésének titkaiba is. Végigkövethetjük a családok vándorlását Vétheuil-be, majd Vernon-ba, Pourville-be, mígnem révbe érnek Giverny-ben.
A regény érdekessége, hogy bár Blanche-ról szól, mégis gyakorlatilag az egész család történetét megismerhetjük belőle. Például, hogy hogyan lett Blanche édesanyja, Alice, Monet második felesége. Vagy, hogy miért vette feleségül Blanche húgának halála után a nővérét a megözvegyült férj. A kötet végén egy rendkívül precíz és érdekes családfa is található, ami sokszor segített eligazodni ennek a kacifántos és néhol belterjes családnak a rokoni viszonyaiban.
Értékelés:
Nagyon hálás vagyok Petra Gerkensnek (írói álnevén Claire Paulin-nak) ezért a hiánypótló műért. Jártam a Musée d'Orsay-ben, a Louvre-ban, sőt, legutóbb a budapesti immerzív Monet kiállításon is. Egyetlen egy helyen sem említették Blanche-t, még csak érintőlegesen sem. Ha nincs Petra és a német kiadója, talán ez a kivételes női sors is feledésbe merül.
Az írónő hihetetlen munkát tett ebbe a kötetbe. Privát beszélgetésünkből kiderült, hogy csak a kutatómunkája 10 hónapot ölelt fel. Így nem meglepő, hogy egy rendkívül kidolgozott, történelmileg helytálló kötetet tarthat a kezében az olvasó, ami számos homályos részletre világít rá. Ilyen volt például Jean Monet (Blanche férje) betegsége. Jó pár internetes oldalon utánaolvastam, hogy valóban helytálló-e a szifilisz, mint kórkép, de nem találtam pontos adatokat. Az írónő viszont rámutatott, hogy Jean dokumentált tünetei megerősítik ezt a feltételezést, amit az a Giverny kutató is oszt, akivel Petra együtt dolgozott.
Személyes kedvenceim voltak azok a jelenetek, amiket az írónő jó érzékkel szőtt a regény cselekményébe és Monet festményeinek történetét és születését mutatták be. Például a Camille (Hölgy zöld ruhában) kép kapcsán, mikor a gyermek Blanche a hölgy mesés ruhájáról álmodozik, vagy a híres tavirózsa képek festése, amit Monet már kezdődő szürkehályogjával festett és a francia államnak szánt győzelmi ajándékul.
A Kossuth Kiadó kötetének borítója szemet gyönyörködtető, akárcsak a meglepetés könyvjelző, amit a belsejében talál az olvasó. A könyv bordó gerince üdítő változatosságot hoz az eddigi bézs kötetek közé. Szeretném azt gondolni, hogy a giverny-i mályvaszínű kúszóakácnak állít emléket, ami a híd felett tündököl. Ki kell emelnem viszont a magyar kiadásban szereplő hibákat is. "Rodin-val", "Lucien-val", "orrcsiklandozó", "Gaillebotte" Caillebotte helyett (aki szintén egy híres impresszionista festő volt). Roppant bosszantóak, viszont egy pillanatra sem vesznek el ennek a páratlan regénynek az értékéből.
Nem kertelek, ez nem feltétlen egy vidám kötet, de annál tanulságosabb. Elgondolkodtatja az embert, hogy micsoda lemondások kísérték Blanche életét: külön kellett élnie szeretett édesapjától, le kellett mondania amerikai szerelméről, hozzá kellett mennie a rokonához, akivel a házassága nem sikerült fényesen, művészete pedig mindvégig Monet árnyékában létezett. Egy közös ezekben a lemondásokban: mind mögött Monet állt. Blanche mégis imádta az ő "Monet papáját", sosem gondolt neheztelve a festőre. Őrizzük hát meg mi is így az emlékezetünkben Monet-t és az ő kék angyalát, akire - Petra Gerkensnek hála - már az utókor is méltón emlékezni tud!

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése